Werf van de eeuw krijgt vorm
Met de doorbraak van de Scheldedijk wordt de tunnelconstructie voor het eerst verbonden met de Schelde. “Dit is alweer een cruciale stap in de realisatie van het Oosterweelproject, de werf van de eeuw. De Scheldetunnel is een essentiële schakel in het rondmaken van de Antwerpse Ring en een mijlpaal voor de Vlaamse mobiliteit. Dit is zonder twijfel een investering in de toekomst van Vlaanderen”, stelt minister Annick De Ridder.
Mobiliteit en natuur hand in hand
De doorbraak van de dijk is niet enkel een technisch hoogstandje, maar biedt ook kansen voor natuurontwikkeling. De oude dijk maakt plaats voor een nieuwe, hogere dijk die 300 meter landinwaarts ligt en een betere bescherming biedt tegen overstromingen. Hierdoor wint de Schelde 24 hectare extra ruimte, waarvan 18 hectare wordt omgevormd tot een ecologisch waardevol landschap met slikken, schorren en een overstromingsbos van 6 hectare. “Deze combinatie van infrastructuurwerken en natuurontwikkeling toont hoe we mobiliteit en leefbaarheid hand in hand laten gaan”, aldus minister De Ridder.
Toekomstige mijlpalen
De komende maanden worden verdere stappen gezet in de bouw van de Scheldetunnel. In februari worden ankerpalen in de Schelde geplaatst, waarna de eerste tunnelelementen deze zomer vanuit Zeebrugge arriveren. Tegen eind 2025 liggen alle acht tunneldelen op hun plaats. Vanaf 2028 zullen fietsers gebruik kunnen maken van de tunnel, tegen 2030 volgt het gemotoriseerd verkeer.