Gerichte controles voor meer veiligheid
De GAS5-wetgeving geeft lokale besturen de mogelijkheid om gemeentelijke administratieve sancties op te leggen aan kleine snelheidsovertreders. Dit biedt een krachtig instrument om de verkeersveiligheid lokaal te versterken, maar enkel als het correct wordt toegepast. “We willen dat er gecontroleerd wordt op plaatsen waar de verkeersonveiligheid door overdreven snelheid het grootst is. Het kan niet de bedoeling zijn om inkomsten voor de stadskas te maximaliseren. Veiligheid moet altijd primeren,” zegt De Ridder.
Geen ruimte voor commerciële belangen
Sommige gemeenten werken samen met private bedrijven om snelheidsovertredingen te handhaven. Ook hier waarschuwt De Ridder voor verkeerde stimulansen. “Het is maatschappelijk onaanvaardbaar dat private spelers baat zouden hebben bij zoveel mogelijk boetes. Bovendien moeten wegbeheerders altijd de regie behouden over hun verkeersveiligheidsbeleid. Private contracten mogen het aanleggen van snelheidsremmende maatregelen, zoals verkeersdrempels, niet verhinderen. Dat gaan we alvast onderzoeken en evalueren”, benadrukt ze.
Veiligheidspact met lokale besturen
Het verkeersveiligheidsbeleid moet volgens de minister leiden tot minder verkeersovertreders en dus minder inkomsten uit boetes. “De opbrengsten van boetes moeten de veiligheid verbeteren. Zo verhoog je niet alleen de pakkans op gevaarlijke plekken, maar investeer je ook in maatregelen die werken. Idealiter zien we uiteindelijk steeds minder overtredingen, omdat mensen zich aan de regels houden en de investering dus gerendeerd heeft. Samen met de lokale besturen zal er dan ook een pact uitgewerkt worden, waar we hen een aantal handvaten aanreiken”, aldus De Ridder.