30 miljoen euro mislopen

De tariefautonomie voor De Lijn werd al door de vorige regering beslist, maar werd nooit geoperationaliseerd. Meer nog, de vorige bevoegde minister (Lydia Peeters van Open Vld) besliste dat de ticketprijzen van De Lijn de voorbije drie jaar de index niet mochten volgen. “Daardoor liep De Lijn ongeveer 30 miljoen euro aan inkomsten mis en maakte het bedrijf verlies. Dat is onaanvaardbaar. Het is mijn taak en verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de rekeningen kloppen. We werken immers met belastinggeld: voor iedere euro die een reiziger betaalt voor een ticket, past de belastingbetaler al 6 à 7 euro bij”, zegt minister De Ridder.

Gemiste indexaties inhalen

In recente interviews liet de minister al verstaan dat de tarieven zullen stijgen: “De autonomie ligt nu bij De Lijn, maar in de eerste plaats moet De Lijn op vraag van de Vlaamse Regering minstens de gemiste index (18,37 procent) inhalen. Het gat dat geslagen werd door de niet-ingevoerde indexen moet dichtgereden worden. Alle lonen, uitkeringen en pensioenen werden de voorbije jaren wel geïndexeerd. Al heeft De Lijn er natuurlijk alle baat bij om de prijzen betaalbaar te houden.”

Goedkoper voor jongeren

De jaarabonnementen voor jongeren tussen 18 en 24 jaar worden in eerste instantie niet geïndexeerd. Vanaf volgend jaar zal een prijsverlaging van ongeveer 25 procent volgen. De Lijn kreeg van minister De Ridder de opdracht daarvoor een voorstel uit te werken. “Zo bewegen we jongeren ertoe het openbaar vervoer te gebruiken op een scharniermoment in hun leven: het moment waarop ze hogere studies aanvatten of beginnen werken.” De Vlaamse Regering moet beslissen over de sociale tarieven. 65+ers zullen nog steeds van een voordeeltarief kunnen genieten, al zal ook daar een beperkte bijkomende inspanning gevraagd worden.

Nieuwe bussen en trams

“Ons openbaar vervoer staat voor uitdagende tijden. Deze Vlaamse Regering investeert daarom een pak extra middelen in De Lijn. Dit jaar pompen we al 400 miljoen euro extra in nieuwe bussen en trams. Samen met de reguliere vlootvernieuwing en de bussen die nog geleverd moeten worden uit vorige bestellingen, zal De Lijn tegen het einde van de legislatuur zo’n 1.000 nieuwe bussen en trams hebben. Dat moet ons openbaar vervoer aantrekkelijker maken voor zowel reizigers als chauffeurs. Daarnaast voorziet de Vlaamse Regering tegen 2029 maar liefst 125 miljoen euro extra exploitatiebudget voor De Lijn en het vervoer op maat. We willen meer Vlamingen ertoe verleiden om minstens een deel van hun verplaatsingen met het openbaar vervoer te doen. Daarom trekken we zoveel extra middelen uit en willen we van De Lijn een nóg meer betrouwbare, stipte en veilige partner maken.”