Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport
Kruimelpad
Schepen en tweede kandidaat op Vlaams lijst Annick De Ridder (N-VA): “Erfenisrecht voor singles is onrechtvaardige ongelijkheid” - Interview GVA
“Ik heb zelf geen kinderen en dat was geen bewuste keuze. Ik heb wel drie schatten van petekinderen. Nu, singles worden door de belastingen zwaarder getroffen bij een erfenis. Het moet voor kinderloze alleenstaanden mogelijk zijn om aan de laagste tarieven te laten erven aan mensen met wie ze een duurzame band hebben opgebouwd, zoals bijvoorbeeld petekindjes.” Schepen Annick De Ridder (N-VA) heeft een duidelijk strijdpunt gekozen voor de verkiezingen in juni.
Met haar tweede plek op de Vlaamse kieslijst is het de eerste maal dat De Ridder zo hoog staat. De vorige keer was dat de vierde stek. Zenuwachtig is ze niet. “Wat ik wel voel is een groot verantwoordelijkheidsbesef en dat ik er in de campagne volledig voor moet gaan”, zegt De Ridder.
Uw collega schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) zei dat de volgende Vlaams minister van Mobiliteit iemand uit Antwerpen moet zijn. Zit voor mij de toekomstige minister van Mobiliteit?
Annick De Ridder: “Ik sta op de lijst pal achter onze numero uno Jan Jambon, uittredend minister-president die voor een nieuwe termijn gaat. U snapt dat vanuit Antwerpen deze vraag dus niet aan de orde is. De bevolking is geen vragende partij naar dit soort ‘spelletje politieke postjes invullen’. Ik geef graag het antwoord dat onze nationale voorzitter en burgemeester Bart De Wever (N-VA) ook altijd geeft: mijn hart ligt in Antwerpen, maar de partij zal beslissen.”
Dan toch liever schepen in Antwerpen?
“Ik ben nog steeds even gelukkig als vijf jaar geleden toen ik begon als schepen. De haven was al mijn baby. Ondertussen is ook stadsontwikkeling onder mijn vel gekropen en beschouw ik deze bevoegdheid als mijn tweede baby. Ik doe dit graag en wil het verderzetten.”
Wat is het voordeel van schepen te zijn in Antwerpen in combinatie met Vlaams parlementslid?
“Veel regelgeving voor de haven en ruimtelijke ordening wordt Vlaams vastgelegd. Het is dan ook goed om in het Vlaams Parlement te zitten. Door de combinatie van beide mandaten heb je een grotere slagkracht.”
Is dat zo? Uit aanwezigheidscijfers blijkt dat u in de 69 commissies slechts vier keer aanwezig was.
“Er zijn verschillende manieren om uw mandaat in te vullen. Bij mijn eerste legislatuur werd ik uitgeroepen als beste parlementslid door de vele initiatieven. Nu heb ik vooral impact achter de schermen. Vergeet niet dat ik met Vlaamse kabinetten vaak overleg heb en dat het dan wat onnozel is pro forma een van de dagen erop vragen te stellen in de commissie aan diezelfde minister. Of ik dit goed doe? Dat is aan de kiezer om te beoordelen.”
De Vlaamse regering krijgt kritiek en soms ook vanuit het stadhuis. Ik denk bijvoorbeeld aan het openbaar vervoer en De Lijn.
“Vlaanderen legt een mooie palmares voor. Vlaams minister-president Jan Jambon is een schitterende bestuurder. Hij is misschien niet de grootste hipster, maar hij klaart wel de klus. Met het Vlaamse innovatiebudget krijgt de economie een duw in de rug. Het sociaal beleid is niet alleen socialer, maar ook rechtvaardiger waardoor het geld echt gaat naar de mensen die het nodig hebben. Ik denk daarbij aan het opsporen van buitenlandse eigendommen bij sociale huurders. Ook in het onderwijs zijn er grondige hervormingen.”
“Maar het klopt dat we er nog niet zijn, zeker wat het openbaar vervoer betreft. Hier moet versneld verbetering in komen. Zorgen voor een goede mobiliteit in de Antwerpse regio is belangrijk en dan heb ik het niet alleen over het openbaar vervoer, maar ook over het vervoer van containers.”
Als schepen voor Haven moet u toch gevloekt hebben op de Vlaamse regering over het uitblijven van een stikstofakkoord. Heel wat bedrijven staken hun investeringen in de ijskast. Het beste voorbeeld is de investering van het bedrijf Ineos.
“Er is nu een akkoord en dit na veel trekken en sleuren. Mijn complimenten aan Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA). Het is deze Vlaamse regering die het dossier heeft vastgepakt en naar een oplossing zocht. Dit akkoord zal én moet volgende week goedgekeurd worden. We laten het stikstofbad leeglopen en zorgen voor rechtszekerheid voor onze bedrijven waaronder de landbouwsector. In Nederland zijn ze jaloers op wat we hier hebben gerealiseerd. Ik verwacht over enkele weken dan ook een vergunning voor de bouw van de ethaankraker Ineos.”
Uw partij stapt naar de kiezer met een programma rond welvaartscreatie. Heeft u ook een eigen aandachtspunt?
“Het wegwerken van de onrechtvaardige ongelijkheid voor singles in het erfenisrecht. Ik heb geen kinderen en dat was geen bewuste keuze. Ik heb wel drie petekinderen die ik ongelooflijk verwen. Nu, singles worden door de belastingen zwaarder getroffen bij een erfenis. Dat is omdat de wetgeving nog steeds vertrekt van het gezin als hoeksteen van de samenleving. Dat gezin is belangrijk, maar de realiteit is tegenwoordig diverser. Zo is een derde van de Antwerpenaars single. Het moet voor kinderloze alleenstaanden mogelijk zijn aan de laagste tarieven te laten erven aan mensen met wie ze een duurzame band hebben opgebouwd, zoals bijvoorbeeld petekindjes.”
Is een coalitie met Vlaams Belang voor u bespreekbaar?
“Altijd diezelfde vraag. Mijn antwoord is niet anders dan dat van mijn partijgenoten. Ik begrijp dat mensen boos zijn, maar als mensen op Vlaams Belang stemmen dan krijgen ze federaal een Vivaldi II. Mensen moeten dit beseffen.”
Oké, dat is het officiële standpunt, maar wat vindt u van het Vlaams Belang?
“Het Vlaams Belang staat mijlenver van mijn ethische overtuiging. Ik heb veel vrienden die gay zijn en ik loop dat ook mee in de Antwerp Pride. Het is ongelooflijk hoeveel bagger ik daarover over mij heen krijg vanuit extreemrechtse hoek. Sociaal economisch sluit het Vlaams Belang dan weer nauw aan bij het extreemlinkse PVDA. Het Vlaams Belang staat dus echt ver van ons af.”
Iets totaal anders. U deelt een familieband met een bekende Antwerpenaar?
“Klopt. Mijn overgrootvader was de achterneef van Alfons De Ridder, beter bekend als Willem Elsschot, zo heb ik pas ontdekt. Het is plezant om vast te stellen dat één van onze literaire helden familie was. Het intrigeert mij wel. Elsschot was geïnteresseerd in het ondernemerschap, studeerde economie en was een reclameman. Benieuwd hoe hij naar de wereld van vandaag zou kijken.”