Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport
Kruimelpad
Havenjobs, Havenwereld, Havenschepen
Vorm geven aan de toekomst
Als havenschepen en als voorzitter van de Port of Antwerp - Bruges verkondig ik overal met de nodige fierheid dat onze haven dé economische motor van Vlaanderen is. Getuige daarvan zijn de 164.000 rechtstreekse en onrechtstreekse jobs die aan onze haven gelinkt zijn.
Tegelijkertijd zeg ik ook altijd dat we – in weerwil van wat over ons, Antwerpenaren, altijd wordt beweerd – nog niet fier genoeg zijn op onze haven. Het is hier dat vorm wordt gegeven aan de toekomst. Het is hier dat de bedrijven meer dan stevig investeren in een duurzame toekomst. Aan alle jongeren die bekommerd zijn om de toekomst zeg ik dus ook altijd: werp je op STEM-richtingen en kom daarna in onze haven werken! Daar ligt de toekomst… en bovendien never a dull moment, that’s for sure.
Het was mij als dochter van een scheepsagent al van jongs af heel duidelijk dat de haven een uitdagende plek is om te werken. Zulke grote ogen dat ik trok op alle plekken waar mijn vader mij mee naar toe nam! (Ja, toen kon dat nog.) Daardoor geïnspireerd studeerde ik zelf maritiem recht en je zou kunnen zeggen dat ik als havenschepen ook een droom waarmaakte… Mij moet je dus niet overtuigen van de aantrekkingskracht van de haven. Maar vele mensen wel. Want er staan heel wat vacatures open.
De grootste uitdaging
Dat er heel wat openstaande vacatures zijn die op straffe koppen zitten te wachten, werd me al meteen duidelijk toen ik bij de start van mijn mandaat als havenschepen talloze havenbedrijven bezocht. Het is een van de grootste uitdagingen - zoniet de grootste - voor onze bedrijven, om nieuwe werkkrachten te vinden. De vraag is: hoe komt dat? En wat kunnen we eraan doen?
Onderzoek bewees wat ik zelf al aanvoelde: onze haven en het aanbod aan bijzonder diverse jobs die de haven te bieden heeft, zijn beide nog te weinig bekend bij het grote publiek. En bijkomend, dat mensen soms een fout of te eenzijdig beeld van die jobs hebben. Ook ik ben natuurlijk een grote fan van onze stoere dokwerkers, mannen, zowel als vrouwen, jawel, maar er zijn in onze haven nog veel meer jobs te vinden. In de haven is niet alleen nood aan havenarbeiders, maar ook aan IT’ers, boekhouders, technici voor onderhoud van havenvoertuigen, procesoperatoren in de industrie en nog zoveel meer.
Bewustmakingscampagne
De haven is een wereld vol kansen en mogelijkheden, voor iedereen op de arbeidsmarkt. Of je nu net van de schoolbanken komt, of al 20 jaar ervaring hebt. Er is niet alleen nood aan jong bloed, maar ook aan heel diverse profielen. We hebben het talent van vandaag én van morgen nodig. We hebben dat talent nodig om de economische motor die onze haven is vlot draaiende te houden. Ik ben meteen bij de start van de legislatuur aan de “havenjobsvacaturekar” beginnen trekken. In de haven houden we immers van oplossingsgericht denken! We hebben daarom de verschillende stakeholders rond de tafel gebracht om een traject uit te stippelen dat adequaat zou inspelen op deze uitdagingen.
Een allereerste, maar o zo belangrijke actie is dat we de haven een stevige promo-boost geven als plaats van kansen en mogelijkheden voor jongeren, werkzoekenden en werknemers in andere sectoren die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging… Kortom, voor iedereen die goesting heeft om de toekomst mee vorm te geven! In april lanceerden we daarom een uitgebreide bewustmakingscampagne onder het motto ‘Een job in de haven, da’s net iets anders’.
Havenjobs.com
Een job in de haven, dat is de job die je doet, maar net iets leuker; het uitzicht dat je kent, maar net iets straffer; de sector die je zoekt, maar net iets groter. Dat hebben we met – al zeg ik het zelf – met prachtige visuals ondersteund. Bewustmaking is één zaak, maar daarmee is het hele verhaal rond het invullen van de vele vacatures natuurlijk nog niet verteld.
Uit onderzoek en uit de vele contacten met de verschillende bedrijven actief in onze haven bleek ook dat er nood is aan één centraal punt waar het aanbod aan vacatures in de haven samenkomt. We besloten daarom om een gecentraliseerd, overkoepelend digitaal vacatureplatform te bouwen waar in 1 oogopslag duidelijk wordt welk aanbod aan jobs er is in de haven, zowel in de industrie, logistiek als maritieme sector, zowel voor het platform Antwerpen als Zeebrugge. Zowel de bewustmakingscampagne als het vacatureplatform brachten we samen onder de makkelijk te onthouden noemer ‘havenjobs.com’.
Hoe werkt dat vacatureplatform? Werkzoekenden vinden er vacatures met behulp van filters zoals locatie, jobdomein, type contract… Per vacature vind je een functieomschrijving, profiel en eventuele jobgerelateerde competenties. Uiteraard vind je er ook informatie over hoe je kan solliciteren. Vanaf dat moment word je doorverwezen naar het desbetreffende bedrijf of uitzendkantoor. Een interactieve kaart maakt het bovendien mogelijk heel gericht en op een heel gebruiksvriendelijke manier te zoeken naar de vacatures dichtbij huis.
De website geeft daarnaast informatie over de haven zelf en de soorten jobs die er zijn. Inspirerende verhalen moeten toekomstige werknemers warm maken voor de sector en linkt waar nuttig door naar relevante sectorfederaties. Dit platform wordt gevoed door de vacatures die bij de VDAB gepubliceerd worden. Bedrijven die hun vacatures dus op het platform willen zien verschijnen, dienen ze dus eerst bij VDAB te publiceren. Zo worden ze automatisch opgenomen.
Samen werken aan samen jobs vinden
Straffe koppen aantrekken in de meest diverse zin van het woord is essentieel voor ons als wereldhaven. Dat vraagt om een goede samenwerking en daarvoor werken we vanuit de Port of Antwerp-Bruges samen met zowel Antwerpen en Brugge, als VDAB, Voka Antwerpen-Waasland (industrie), Voka Alfaport, Havencentrum, Maatschappij Linkerscheldeoever, Voka West-Vlaanderen, APZI Voka, Tuawest, Cewez... Daarvoor organiseren we ook jobbeurzen en vestigen we tijdens events als bijvoorbeeld de Vlaamse Havendag extra veel aandacht op havenjobs.com. En natuurlijk werken we heel nauw samen met alle bedrijven die actief zijn in onze haven en met het onderwijs. De jeugd heeft immers de toekomst.
The proof of the pudding is in the eating. De opstartfase van zowel de bewustmakingscampagne als het vacatureplatform bleek een stevig schot in de roos. Blijkt dat in de eerste maand de zogenaamde gemiddelde sessietijd op havenjobs.com bijna 5 minuten bedroeg, wat opvallend lang is voor een website van dit genre. In de eerste maand bekeken bijna 2300 mensen in detail een vacature. Een vijfde solliciteerde daarop ook daadwerkelijk! Dat zijn straffe eerste resultaten. We blijven ondertussen het platform verder optimaliseren.
Onze online bewustmakingscampagne loopt ondertussen nog en misschien zag u wel een van de vele met onze leuke havenjobsvisuals bestickerde Lijnbussen passeren? Ook de campagnevideo’s op VTM Go scoorden heel goed, met in de eerste maand 420000 impressies waarvan maar liefst 97,18% de video’s volledig uitkeek, wat uitonderlijk is. De campagnes op de sociale media als facebook en Instagram overstegen de gezette target reach ruimschoot en de ‘watch rate’ voor de video’s op youtube bedroeg 92% . Dat is een meer dan goed rapport!
Het allerbelangrijkste is echter dat iedereen in onze prachtige haven als ambassadeur blijft optreden voor onze haven. Hoe meer reclame er over al onze fantastische en bijzonder uitdagend jobs er wordt gemaakt, hoe beter. Net daarom is het volgende initiatief zo broodnodig…
Havenwereld
In samenwerking met de provincie Antwerpen werkt Port of Antwerp-Bruges aan de creatie van een nieuw havenbelevingscentrum. Op een speelse manier jongeren enthousiasmeren voor een loopbaan in de haven en diezelfde haven dichter bij Antwerpenaren en toeristen brengen. Dat is kort samengevat de ambitie van Havenwereld. Dit nieuwe interactieve havenbelevingscentrum zal de werking van het ondertussen gesloten Havencentrum in Lillo en Portopolis bij het MAS verenigen.
Op woensdag 5 juli lanceerden gedeputeerde van de provincie Luk Lemmens en ikzelf de nieuwe naam en logo en gaven we een inkijkje wat dit centrum allemaal in petto zal hebben. De naam 'Havenwereld' is natuurlijk een knipoog naar de rol van onze stad als wereldhaven… en ja, daar mogen we best nog wat trotser op worden dan we nu al zijn!
Het belevingscentrum komt op de Droogdokkensite in de voormalige propellerwerkplaats, op de site waar nu nog objecten van de maritieme collectie worden bewaard. We mikken voor de officiële opening op 2026. Havenwereld is slechts een van de initiatieven op de site, waarvoor vorig jaar een masterplan door de stad werd goedgekeurd. De Droogdokkensite is met negen droogdokken en twee pomphuizen waardevol industrieel erfgoed. Kortom, hier komen mijn beleidsdomeinen stadsontwikkeling en haven mooi samen. Ik heb het al vaak gezegd en herhaal het bij deze nog een keer; de Antwerpenaar is de band met de haven en het water een beetje verloren. Die band herstellen is waar we deze legislatuur hard aan werken en waarvan dit centrum en deze locatie mooie voorbeelden zullen zijn. En zo heb ik u, beste lezer, even meegenomen in enkele van de werkdomeinen waar ik als havenschepen vol op inzet!