Innovatief concept
Ecocombi’s kunnen tot 25 meter lang zijn en zijn met een totale massa van 60 ton inzetbaar voor meerdere combinaties. Zowel Vlaanderen als Wallonië hebben ruimte gegeven aan dit innovatieve transportconcept, maar Brussel houdt het been stijf voor bepaalde delen van de Brusselse ring.
Minder CO2
“Ecocombi’s zijn niet toegelaten op bepaalde delen van de Brusselse ring die onder beheer staan van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het gaat dan om een strook van ongeveer vijf kilometer tussen Vorst en Anderlecht en ook voor een kleiner stuk te Vilvoorde-Koningslo”, verduidelijkt De Ridder. “Het is nochtans essentieel voor onze ondernemers om deze missing-links in het noord-zuidtraject zo snel mogelijk op te lossen. Ik pleit dan ook voor een snelle doorbraak, want naast economische kansen laten we ook ecologische kansen liggen. Zo heeft Colruyt het in zijn jaarverslag over een reductie van 21 ton aan CO2 uitstoot”, aldus Annick De Ridder.
Algemeen belang
“Ik roep de Brusselse regering op om een beslissing te nemen in het algemeen belang en te kiezen voor een innovatieve transportwijze die zowel ecologisch als economisch meerwaarde heeft. Vlaanderen toont bovendien in de praktijk aan dat verkeersveiligheid helemaal geen struikelsteen hoeft te zijn: de trajecten worden uiteraard grondig gescreend, en de vrachtwagens zijn state-of-the-art uitgerust met onder meer geavanceerde spiegel-, aslast- en rijsystemen”, besluit De Ridder.